joi, 6 noiembrie 2008
Eminenta din spatele lui OBAMA , PRESEDINTELE USA
Dacă în spatele fiecărui bărbat puternic stă o femeie puternică, în spatele preşedinţilor stau mulţi bărbaţi puternici. George W. Bush l-a avut pe contestatul Karl Rove. Consultant politic din Chicago, David Axelrod are o mare parte din meritul pentru ascensiunea unui activist social la statutul de senator de Illinois şi adversar al lui Hillary Clinton. Pasiunea pentru politică îi vine din copilărie, când l-a văzut pe JF Kennedy vorbind unei mulţimi în delir.
Cu alura unui urs picotind, “The Ax” se trezeşte la trei dimineaţă şi trimite e-mail-uri. “Este mânat de un înnăscut spirit al competiţiei”, îl descriu apropiaţii. Înainte de a lansa campania lui Barack Obama pentru Casa Albă, a reuşit să convingă electoratul preponderent alb să aleagă candidaţi de culoare – de pildă, pe primul guvernator de Massachusetts de origine afro-americană
Cea mai scumpă campanie
Center for Responsive Politics, un institut independent care centralizează contribuţiile financiare primite de oamenii politici din SUA, apreciază că Barack Obama a cheltuit în Campania electorală 573 de milioane de dolari şi a colectat 639 de milioane.
Rivalul său republican, John McCain, a cheltuit 293 de milioane şi a colectat doar 360.
Obama, care a renunţat la finanţarea publică a campaniei, a declarat că a primit 300 de milioane de dolari din partea micilor contributori, care au trimis, cel mai adesea prin internet, sume mai mici de 200 de dolari.
Aceşti bani au reprezentat însă mai puţin de jumătate din “vistieria de război”, restul fiind alimentat de companii şi instituţii. În topul contribuţiilor au fost asociaţii ale avocaţilor şi finanţiştilor, ca şi reprezentanţi ai showbizului.
Precedent păgubos
În orice caz, campania pentru preşedinţia SUA din 2008 a doborât toate recordurile de cheltuieli şi colectare de fonduri: luându-i în calcul pe toţi concurenţii din alegerile primare democrate şi republicane, dar şi sumele primite de cei doi candidaţi chiar pentru alegeri, totalul contribuţiilor financiare s-a ridicat la 1,55 miliarde de dolari.
Nu au fost încă adăugate la total sumele investite în campania pentru alegerile din Congres şi pentru scrutinele locale organizate pentru ocuparea unor posturi de guvernator şi adunări legislative de stat, care s-au desfăşurat tot la 4 noiembrie.
Comentând campania, mai mulţi analişti americani au calificat-o, pe CNN, drept un păgubos precedent financiar.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu